Nina Gade

Docent, Klaver
Nina Gade

Uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos professor Robert Riefling (diplomeksamen 1973) og hos professor Anker Blyme (debutkoncert 1976). Desuden studier ved Mozarteum, Salzburg og hos Guido Agosti, Italien. Har to gange modtaget ”Diploma di merito” ved Agostis internationale mesterkurser i Siena og er tildelt Victor Schiølers mindelegat og Jacob Gades legat.

Nina Gade er desuden cand. phil. i musik fra Københavns Universitet med speciale om ”Udviklingen i J. Haydns klaversonater til 1771 – herunder særlige stiltræk (satsteknik, udtryksmidler, instrumenter m.m.) i sonaterne 1767-71.” Sangundervisning hos Else Brems og bratsch hos Julius Koppel, samt kurser i kor- og orkesterdirektion.

Hun har givet talrige koncerter, fortrinsvis som solist og kammermusiker, i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Belgien og Schweiz og har haft adskillige radioudsendelser. Dertil kommer cd-indspilninger af bl.a. Carl Nielsens violinsonater (EMI), J.P.E. Hartmanns klaversonater, Louis Glass klaversonater og Fantasi, samt klaverstykker af J.P.E. Hartmann (da capo).

Undervisningsassistent og timelærer på DKDM siden studietiden og ansat som docent i 1988. Underviser primært i kammermusik og akkompagnement/repetition for pianister, dirigenter og musikledere og klaver for organister og komponister.

FOKU-projekt "Opbygning af klanglig struktur i tid og rum" i samarbejde med professorerne Friedrich Gürtler og José Ribera (DKDM 2001).

Anmeldelser i korte uddrag

”Betydelig grad af teknisk beherskelse, ekte musikalitet og udviklet kunstnerisk intelligens- det var alt sammen egenskaper, som kjennetegnet pianistinden Nina Gades spill.” (J. Kvandal, Aftenposten,Oslo).

”Nina Gade er et meget spennende klavertalent nettop ved denne balansen mellom klar reflektion og spontan hengivelse. I tillegg har hun en sjelden evne til nyansering og fargeleggning, og, ikke minst, et sikkert grep på den dynamiske-rytmiske indre puls, det musikalske åndedrett.” (Kj. Skyllestad, Arb.bl.,Oslo).

 ”I Schumanns ”Davidsbündlertänze” demonstrerte hun imponerende emotionell spennvidde og en intensitet, som skapte organisk enhet i verkets brogede mangfoldighet. En prestation på høyt kunstnerisk nivå.” (J. Sørå, Verdens Gang, Oslo).

”Efter att ha hört henne spela, stod det klart för publiken att hun är en stor tillgång även utanför sitt eget land. Nina Gade är en högt driven tekniker med en sund musikalitet som grund och et säkert minne för även den svåraste pianolitteratur.” (Carl Tillius, Norra Halland, Gtb.).

”Il faut convenir aussi que le pianiste Nina Gade s’y meut avec un naturel et une force lyricque, une aisance tecnicque et une mobilité dans les jeux de nuances qui en dissent long sur sa connaisance et sa fréquentation des oeuvres. Un disque, qui sort de l’ordinaire et qui le mérite.” (J. Hammond, Répertoire des disque compacts, Belgien). (Anmeldelse af Hartmannsonater-cd).