PULSAR - Kammeropera og strygeorkester
Værker af Daniel Fladmose, Xavier Bonfill og Christian Winther Christensen
Dato
Søndag den 13. marts 2016
Tid
15.00 — 17.00
Entré
Gratis adgang
Program
Med sin kammeropera Conscientia, hvor den enlige kvindeskikkelse på scenen er centrum i et uhyggeligt psykologisk drama, lægger Daniel Fladmose sig med de musikalske virkemidler forlængelse af det ekspressionistiske monodrama. I sin egen libretto udforsker Fladmose grænsen mellem publikum som tilskuer og aktør i samme skuespil. Scenisk udfordres grænsen for dramaets fysiske rum og placeringer. Og der er overraskelser i vente…
Komponisterne Xavier Bonfill og Christian Winther Christensen udfolder i 2. del af koncerten strygerorkestrets mangeartede klangmuligheder. Bonfill låner her inspiration fra den såkaldte spektralmusik med musikkens proces-karakter og brugen af overtoner. Winther Christensen spiller i sin titel på den kendte transskription af Bachs Air fra 3. orkestersuite, kendt som Air på G-strengen. Hans forspil til denne Air (som også betyder luft) er baseret på en vifte af forskellige – herunder særdeles luftige – strygerteknikker og er ikke uden humor.
Hent detaljeret salsprogram
Hent PULSAR-avisen
Koncerten indgår i DKDM's PULSAR-festival
Daniel Fladmose: |
Conscientia, kammeropera (2015) |
(uropførelse) | |
Instruktør: Jennifer Mcpherson | |
Xavier Bonfill: | Kein Bruit Brut (2014) (uropførelse) |
Christian W. Christensen: | Pre-Air on the G String (2013) |
Med sin kammeropera Conscientia, hvor den enlige kvindeskikkelse på scenen er centrum i et uhyggeligt psykologisk drama, lægger Daniel Fladmose sig med de musikalske virkemidler forlængelse af det ekspressionistiske monodrama. I sin egen libretto udforsker Fladmose grænsen mellem publikum som tilskuer og aktør i samme skuespil. Scenisk udfordres grænsen for dramaets fysiske rum og placeringer. Og der er overraskelser i vente…
Komponisterne Xavier Bonfill og Christian Winther Christensen udfolder i 2. del af koncerten strygerorkestrets mangeartede klangmuligheder. Bonfill låner her inspiration fra den såkaldte spektralmusik med musikkens proces-karakter og brugen af overtoner. Winther Christensen spiller i sin titel på den kendte transskription af Bachs Air fra 3. orkestersuite, kendt som Air på G-strengen. Hans forspil til denne Air (som også betyder luft) er baseret på en vifte af forskellige – herunder særdeles luftige – strygerteknikker og er ikke uden humor.
Hent detaljeret salsprogram
Hent PULSAR-avisen
Koncerten indgår i DKDM's PULSAR-festival