Anders Boysen

25 elever til sammenspil

25 elever til sammenspil i folkeskolen?– nej tak! Det kan let være den melding, man har lyst til at  komme med, når man bliver spurgt om man kan undervise 5. klasse. Men måske findes der faktisk en anden løsning.

På dette inspirations-modul kan du prøve kræfter med en anden notationsform, end den man er vant til. En notationsform hvor eleverne i lang højere grad bliver selvkørende og ikke behøver at få vist det hele af læreren, hvilket giver mere tid og overskud til at få sammenspillet til at fungere.

Men hvordan kommer du i gang og hvilke begynderfælder er der, og hvad gør man lige når tingene ikke fungere som man havde planlagt det? Du kommer til at prøve kræfter med guitar, bas, klaver og trommer og du behøver ikke at kunne spille på noget af det i forvejen. Vi skal også snakke om hvad musik kan og skal i skolen, samt hvordan vi som musikskolelærere kan blive endnu bedre til, at få gjort eleverne interesseret i musik. Jeg har selvfølgelig nogle bud, men håber også at vi kan få inspireret hinanden. Forhåbentlig får du nogle ideer med dig, til hvordan du kan tilpasse din praksis til brug i folkeskolen – også med 25 elever til sammenspil.

Anders Boysen

Kort om mig: Jeg er uddannet fra Århus Seminarium med linjefag i bl.a. musik og matematik. Har undervist på efter, fri, høj – og musikskole siden 1993 primært i sammenspil, men også i el. bas, begyndertrommer og begynderguitar.

Jeg har udgivet sammenspilsmateriale med mit system på forlaget Dansk Sang og til maj 2018 udkommer bog nr. 7. Lige nu er jeg ansat på Horsens Musikskole i projektet ”Musik til alle”, hvor jeg udelukkende underviser elever i folkeskolen, i både kompagnonforløb og valgfag, men også er tovholder og underviser i en del fællesprojekter.

Underviser: Anders Boysen, musikskolelærer, komponist og forfatter
Sted: lokale 032 og 034