DKDM studerende spiller med Copenhagen Phil

To til tre gange årligt samarbejder DKDM med Copenhagen Phil om et stort orkesterprojekt. Ved 2023’s første fælleskoncert den 27. januar fyldes koncertsalen af tonerne af Brahms og Berlioz’ Symphonie Fantastique.

Samarbejdskoncerterne arrangeres af Copenhagen Phil med forstærkning fra ’den næste generation af musikere fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium’. En af disse musikere af den kommende generation er tubaist, Theodor Hvidt, som læser på bacheloruddannelsens 3. semester.  Han var også en del af orkesteret ved opførslen af Sacre du Printemps og han er begejstret for muligheden for at spille med et professionelt orkester:

”Det er ret anderledes at være med i et professionelt orkester end at deltage i orkesterskolerne”, fortæller han. ”For mange af os der er med, er det det første møde med et professionelt orkester og det lærer man meget af. For det første lærer man arbejdsgangen i et professionelt orkester at kende og så giver det også noget perspektiv. Der er mange ting, som er uslebne, når man spiller i orkesterskolerne – små ting i musikudøvelsen, som man efterfølgende har lettere ved at rette til, når man har spillet med et professionelt orkester, der har mere lyd og klang”, fortæller han.

”Og så er det nok også et slags reality tjek, hvor man får en fornemmelse af, hvad der kræves i et professionelt orkester. Man mærker niveauet – hvor godt skal det være? Hvilket niveau skal jeg kunne spille til?”

At være studerende og professionel

Man kan godt føle sig lidt mellem roller, når man er studerende i et samarbejdsprojekt. På den ene side er man studerende og de faste musikere i orkestret er en slags mentorer. På den anden side er man en del af orkesteret og skal bidrage på linje med alle andre.

”Det er jo et meget dygtigt orkester, så man vil rigtig gerne gøre det godt”, fortæller Theodor Hvidt. ”Men det føles måske lidt mindre ansvarstungt, når man er studerende. Du er blevet udvalgt til opgaven, men alle ved jo, at du er studerende og også er der for at lære”.

Pro-rektor og leder af messingfaggruppen, Jesper Juul Windahl mener også, at der er rigtig meget læring at hente i samarbejdsprojekter:

”Vi prioriterer at give de studerende mulighed for at deltage i så mange samarbejder med professionelle orkestre som muligt. Det er en vigtig del af de studerendes uddannelse, hvor de lærer, hvordan en professionel koncertproduktion foregår og hvilke krav der stilles. Desuden skaber man et netværk allerede mens man er under uddannelse og det er guld værd”.

Det er hårdt arbejde, men det hele værd

Tiden kan være en udfordring, når man mellem undervisninger, et utal af øvetimer og livet i al almindelighed skal være med på  en stor professionel opførelse og man er da også nødt til at prioritere:

”Du bruger en 3 -4 prøvedage på det og så koncerten, så en lille uges tid alt i alt. Og det kan da være lidt svært at nå, hvis prøverne ligger i en uge, der i forvejen har meget undervisning, men det er værd at prioritere sådan et projekt og jeg er heldig at kunne være med i et samarbejdsprojekt for anden gang”, fortæller Theodor og fortsætter:

 ”Jeg har spillet Fantastique før og det er et yndlingsstykke for mig. Der er to tubaer med, så for mig er det en rigtig god mulighed for at komme ud og spille professionelt. Det er jo det man gerne vil som orkestermusiker. Og så er det sjovt – der er god stemning i orkesteret og masser af musikglæde”.

Koncerten spilles den 27. januar kl. 18.00 i Konservatoriets Koncertssal. Billetter fås hos Copenhagen Phil.