Bach fra bunden

Indspilninger af: BWV 1001 – Sonate for violin solo og BWV 1002 – Partita for violin solo. Indspilninger af dertil hørende transkriptioner/komposition i triosonateform .

Baggrund og motivation

Bachs seks soloværker for violin (BWV 1001-1006) er så forskellige, komplekse og teknisk vanskelige. Med dette projekt søger jeg en ny fælles nøgle til at forstå og udføre dem.

Dette projekt vil udvikle en form, som gør det muligt at genopdage værkerne set fra en anden vinkel, hvor den oprindelige uakkompagnerede solostemme danner afsæt for udarbejdelse af en triosonate – en trestemmig sats med to melodibærende stemmer samt en basso continuo-stemme. Den oprindelige solostemmes underliggende harmoniske og flerstemmige struktur bliver således belyst og tydeliggjort. 

Men når den underliggende harmoniske og flerstemmige struktur skal formidles af fire strenge og fire fingre, er der en mængde bas- og akkordtoner samt til tider sågar meloditoner som må blive underforståede. Et af de væsentlige formål med projektet er netop at bibringe nutidens violinister og publikum et værktøj til bedre at overskue værkernes samlede struktur.

Dette forekommer mig vigtigt, da det er min erfaring, at violinister som oftest ser instrumentet som primært melodibærende.

Evnen til at få et mere samlet overblik over ikke blot disse to værker men også en langt bredere vifte af kompositioner også fra senere epoker vil række langt udover disse to værkers begrænsede historiske periode.

Proces og struktur

Udover indspilning af de oprindelige soloværker vil værkerne bearbejdes som triosonater. Solostemmen bliver betragtet som fordelt på to mere eller mindre ligeværdige, melodibærende stemmer henover en basso continuo-stemme - en basstemme med tilføjede becifringer, der indikerer akkordsturkturen. Basso continuo-stemmen udføres af en eller flere musikere i basso continuo-gruppen i barokensemblet.

Resultater

Indspilning af Solosonate i g-mol og Solo Partita i h-mol.

Indspilning af et arrangement af pågældende værker i Triosonate-form: dette vil blive udført med to violiner og en velklingende basso continuo gruppe (kammerorgel med theorbe eller orgel med continuo cello)

Indspilningen suppleres med en artikel eller linernotes som uddyber og forklarer.

Arbejdet med indspilningen og fortolkning og arbejdet med partiturerne vil blive fastholdt i dagbogsform. Denne dagbog vil danne grundlag for formidling internt på FOKU inspirationsmøder og vil danne afsæt for den endelige artikel.

Triosonaterne vil blive lagt online/udgives til download. Udover en version som kan bruges som en lettilgængelig prima vista version for to violiner og cello, vil der også foreligge i en version for tre violiner til brug i violin-undervisningen. Dette vil gøre projektet meget tilgængeligt i undervisnings-øjemed samt i formidlings sammenhænge.

Samarbejdspartnere

Producer, arrangør og lutspiller Viggo Mangor

Professor i orgel ved Det Jyske Musikkonservatorium Ulrik Spang-Hanssen.

Projektets tidsramme 

Efterår 2021-efterår 2022