At komponere for cello og realtime processing

KUV
af Ejnar Kanding

Baggrund og motivation

Mit fokus inden for den elektroakustiske musik er real-time processing, som i denne kontekst bl.a. betyder den interaktion der opstår mellem musikeren og computeren. Det opleves som en spejling af den reelle akustiske lyd i form af computerens medspillende surreelle lyd, som er genereret i nuet og projiceres ind i rummet gennem højttalere.

Da mit udgangspunkt er den udøvende musikers kvaliteter, er mit fokus indenfor den elektroakustiske musik real-time processing. Således skal computeren følge musikeren og ikke omvendt. På den måde kommer musikerens fornemmelse for tid og frasering i centrum. Projektets kontekst er udvikling af en komposition for cello og real-time processing. Udgangspunktet er den klassiske musiktraditions partiturmusik i interaktion med computeren som medspiller.

Projektet bidrager altså til real-time processing området og en relevant notationspraksis indenfor dette felt.

Proces og struktur

Til udforskning og udvikling af kompositionens real-time processing dimension anvendes programmeringsværktøjet Max, der udvikles af Cycling74 til "the specialized needs for artists, educators, and researchers working with audio, visual media, and physical computing."

Kompositionen skal sætte musikerens fornemmelse for frasering og tid i centrum blandt andet gennem research og udvikling af instrumentaltekniske færdigheder (den udøvende dimension). Udover selve komposition udvikles et digitalt brugerinterface (den skabende dimension), der skal håndtere computerens direkte interaktion med den udøvende musiker. Dette interface skal være let at gå til for en uddannet musiker, som ikke har forudgående kendskab til den elektroakustiske musik (formidling, tilgængelighed).

Kompositionen for cello noteres som partiturmusik, og sideløbende med det programmeres den software, der kontrollerer værkets real-time processing ved hjælp af programmeringsværktøjet Max.

Resultater

Der udvikles en relevant notationsform for real-time processing i partituret. Der findes ikke en alment anerkendt notationspraksis, da feltet er i en konstant udvikling.

Værket uropføres af Toke Møldrup i Ny Sal. Værkets spatialisering (projicering og spredning af lyd i rummet) realiseres i Ny Sals multispeaker setup. Der udvikles desuden en stereo version af værket i respekt for udbredelsesmulighederne.

Værket indspilles på video og lyd.

Reflekterende artikel udarbejdes om proces og resultat på dansk og engelsk, og offentliggøres på DKDMs hjemmeside fagtidsskrifter.

Udgivelse af værket på relevante streaming platforme, såsom Apple Music, Spotify, Soundcloud, Youtube; partituret promoveres af Edition•S.

Samarbejdspartnere

Toke Møldrup

Projektets tidsramme (i semester, ikke måneder): efterår 2021-forår 2022