Orgeltransskription af symfoniske rockklassikere

Baggrund og motivation

Ved den seneste DKDM orgelfestival – CIOF 2020 – udgjorde forskellige former for crossoverkoncerter en væsentlig del af programmet. Jeg deltog selv i en violin/orgel-koncert kaldet ”Bach to Rock”, hvor Bach-værker blev sammenstillet med transskriptioner af rockklassikere. CIOF-koncerterne understregede den spirende interesse for at nedbryde grænserne for hvad der kan spilles på orgel.

Mit arbejde med orgeltransskriptioner af symfoniske rockklassikere kan ses som en videreudvikling af de frø, som blev sået på CIOF 2020. Det er interessant at se, hvordan den symfoniske rockmusik i vid udstrækning bygger på et klassisk grundlag, og orgeltransskriptionerne vil derfor have et forholdsvis klassisk orgelmæssigt udtryk, samtidig med at de stadig er genkendelige rockklassikere.

Jeg vil arbejde videre på det erfaringsgrundlag, som jeg opnåede gennem mit seneste FOKU-arbejde med transskriptioner af Richard Strauss: Vier letzte Lieder og Ernest Chausson: Poème.

Proces og struktur

Med udgangspunkt i den originale rockmusik omskrives musikken til orglet, og jeg forsøger ved hjælp af ”orgelmæssige” virkemidler at erstatte det, som ikke direkte kan overføres. Jeg forsøger så at sige at nå ind til kernen af rockmusikken og omforme den til orgelmusik. Jeg vil undervejs diskutere arbejdet med Erik Kolind, som arbejder med udvikling af undervisningsmateriale til faget ”rytmisk orgel”.

Resultater

Der efterspørges rytmisk musik for orgel. Dette er et forsøg på at give et kvalitativt bud på hvordan efterspørgslen kan efterkommes. Projektet vil vise, at man i vid udstrækning kan spille højkvalitativ rytmisk musik på et klassisk instrument. Det nyskabende er således ikke selve musikken, men derimod udførelsen.

Noderne klargøres til mangfoldiggørelse, og målgruppen er såvel DKDM's orgelfaggruppe som organister i det hele taget.

Samarbejdspartnere

Erik Kolind

Projektets tidsramme

Efterår 2021-forår 2022