Videndeling

Grænserne mellem kunstnerisk praksis, udviklingsarbejde og forskning og mellem de forskellige kategorier af udviklingsvirksomhed er ikke absolutte. F.eks. rejser pædagogisk udviklingsvirksomhed tit kunstneriske spørgsmål, som hører hjemme under kunstnerisk udviklingsvirksomhed, kunstnerisk udviklingsvirksomhed vil ofte indeholde eller afstedkomme pædagogiske overvejelser og kunstnerisk praksis, udviklingsarbejde og forskning kan befrugte hinanden.

 

 

To gange årligt afholder DKDM FOKU-inspirationsmøder, som er åbne for undervisere såvel som for studerende. Møderne indeholder præsentationer af afsluttede såvel som igangværende projekter, faglige diskussioner, orienteringer fra konferencer mm.

Det er også på FOKU-inspirationsmøderne, at de årlige priser for de studerendes refleksionsopgaver uddeles.

Gruppen af forskere i forskningsprojektet Kunst og læring afholder løbende interne seminarer, som fungerer som værksteder for forskningsgruppen. Seminarerne udvikler forskningsprojektets fælles sprog og ramme gennem begrebsafklarende og metodemæssige diskussioner.

Til seminarerne inviterer gruppen en eller flere gæster med ekspertise inden for det seminars tema. Desuden inviteres lærere og studerende med særlig interesse for temaet. På den måde mødes kunstnerisk praksis, udviklingsvirksomhed og forskning fra såvel interne som eksterne kapaciteter i Kunst og læring-seminarerne.

Forskningsgruppen bag Kunst og læring afholder hvert år tre offentligt tilgængelige saloner, der stiller skarpt en række musikpædagogiske spørgsmål og problemstillinger. I en uformel atmosfære kan forskerne i Kunst og læring præsentere og diskutere resultaterne af deres arbejde for fagfæller i det musikpædagogiske miljø. Forskerne i Kunst og læring får dermed værdifuld respons og input til deres arbejde og tilbyder samtidig en tværfaglig og tværinstitutionel platform for musikpædagogisk vidensdeling og debat. Det er gratis at deltage i salonerne, men tilmelding er påkrævet.

Udviklingsforum

Udviklingsforum er et forum, der samler, faciliterer og udvikler FOKU-arbejdet på DKDM. I Udviklingsforum mødes arbejdsgrupper, der er samlet omkring fælles interesser og spørgsmål. Her giver kolleger input og sparring til hinandens projekter, ideer og begreber afprøves, videooptagelser gennemgås, optagelser gennemlyttes, tekster læses – kort sagt: FOKU-arbejde deles, udvikles og udfordres i fællesskab og på tværs af faggrupper. Udviklingsforum bestyres af lektor, ph.d. Anne Gry Haugland.

Igangværende og afsluttede forløb i Udviklingsforum

Baggrund og motivation

I disse år er samfundets syn på kønsroller, idealer, kønsbalance, magtstrukturer og seksuel identitet i opbrud og udvikling. Bestræbelserne på at opnå ligestilling mellem kønnene og for eksempel LGBT-bevægelsens kamp for anerkendelse af et mangfoldigt syn på køn og seksualitet ændrer til stadighed vores opfattelse af kvinde- og mandeidealer.

Strømningerne præger vores unge studerende, som uddannes i en tid, hvor disse temaer er i konstant bevægelse og forandring, og hvor vi alle tvinges til at overveje vores erfaringer og grundværdier og – aktuelt her i forbindelse med uddannelsen af en ny generation af sangere - vores syn på den kunstform, vi arbejder med.

Operagenren kan på mange måder ses som patetisk og gammeldags, og mange operaer har kun overlevet glemslen på grund af musikken og ikke på grund af teksten.

Mange, mange værker indeholder krænkelser, krænkede og krænkere, og disse værker står vi og vores fagfelt på skuldrene af.

Vi uddanner og opbygger teknisk og kunstnerisk kunnen hos den nye generation af sangere ved hjælp af de pågældende værker, og de studerende skal kunne varetage roller og opgaver, hvor de forventes at gestalte kvinde- og manderoller og fortællinger, hvori indgår i situationer, relationer, dilemmaer og etiske udfordringer, der udspringer af ord og tanker og handlinger hos nogle karakterer, hvis tankemønster er dikteret af en svunden tid.

Hvis vi prøver at fjerne eller undgå disse situationer, forsvinder selve værket, og vi mister en del af vores historiske udgangspunkt.

Hvis de nyuddannede sangere vægrer sig ved at varetage roller, hvor disse udfordringer er til stede, kan de risikere, at jobmuligheder forsvinder.

Proces og struktur

Gennem dette Udviklingsforum ønsker vi at diskutere, hvordan vi uddanner vores studerende til en profession, som er udfordret af at skulle bygge på en tradition, som er brolagt med et problematisk syn på køn, magt og etnicitet.

Vi vil behandle følgende spørgsmål:

  • Hvordan uddanner vi vores studerende til i udøvelsen af deres profession både at kunne opretholde en kunstnerisk og personlig integritet og samtidig gøre kunstformen relevant for et moderne publikum?
  • Hvordan identificerer man sig som udøvende sanger med karakterer, der indgår i en fortælling med et syn på køn og magtbalancer, som de af idealistiske hensyn ikke kan identificere sig med?
  • Hvordan uddanner vi vores studerende til at videreføre en tradition, hvis vi fravælger det historiske udgangspunkt på baggrund af etisk afstandtagen? Og kan vi overhovedet fravælge udgangspunktet uden dermed at slagte vores kunstform?
  • Hvordan forholder vi os som uddannelsesinstitution til det faktum, at vi skal uddanne vores studerende til et professionelt virke i en branche i et samfund, som er i så hastig forandring, at underviser-generationen ikke længere har en relevant erfaring at øse af?

Samarbejdspartnere

Anne Margrethe Dahl, forstander Operaakademiet

Ebbe Knudsen, dramatisk uddannelsesleder, instruktør, Operaakademiet

Reinaldo Macias, hovedfagslærer DKDM og Operaakademiet

Mette Borg, instruktør, underviser i operahistorie, DKDM og Operaakademiet

Projektets tidsramme

Efterår 2021-forår 2022

I 2017-2020 arbejder en gruppe bestående af adjunkt Eva Hess Thaysen (sang), docent Elisabeth Zeuthen Schneider (violin) og Anne Gry Haugland med projektet “Den lange lyd”.

Projektet udforsker og formulerer fælles erfaringer mellem fagområderne sang og strygere, og udforsker hvorvidt erfaringer i højere grad kan overføres fra det ene fagområde til det andet.

 

Projekt ved Martin Lohse (projektleder), Einar Kanding, Anders Brødsgaard, Søren Schauser og Thomas Solak

Projektets formål er at udvikle den mundtlige formidling af analysefaget på almen teori på DKDM, ved erfaringsudveksling samt vidensindsamling/undersøgelse af

  • Inspirerende koncertintroduktioner dokumenteret på video
  • Litteratur omkring koncertintroduktioner med fokus på formidlingsdelen
  • Muligheder for videreuddannelse og/eller vejledning fra dygtige formidlere på feltet

Varighed: 1. september 2020 – 31. august 2021

En gruppe bestående af docent Peter Bäckström (instruktør, librettist og dramatiker), docent Erik Karlberg (akkompagnatør/repetitør) og Anne Gry Haugland arbejder i 2019/2020 med projektet ”Kunstnerisk proces”.

Projektet ligger i forlængelse af et PUV-projekt, hvor Bäckström og Karlberg arbejdede med sangstuderende, der selv skulle skabe en rollekarakter og skrive tekst og komponere musik til denne. Gruppen arbejder med at kortlægge og formulere erfaringerne fra dette arbejde i krydsfeltet mellem skabende og udøvende kunstnerisk praksis, herunder at pege på det pædagogiske potentiale, der kan ligge i at indføre skabende elementer i undervisningen af udøvende kunstnere.

I 2015-2016 arbejdede en gruppe bestående af professor Bine Bryndorf (orgel/kirkemusik), uddannelsesleder og adjunkt Søren Rastogi (klaver), professor Morten Zeuthen (cello) og Anne Gry Haugland med et fælles udviklingsprojekt med titlen "Musikeren i spejlkabinettet". Projektet samlede erfaringer og resultater fra tre KUV-projekter i en fælles refleksion over den viden, der genereres, når kunstnere undersøger deres egen indstuderingspraksis – herunder hvordan selve undersøgelsen indvirker på selvsamme praksis.

Resultaterne af gruppens arbejde blev samlet i artiklen "Musikeren i spejlkabinettet" (2017).