Musikpædagogisk Konference 2024: Nordiske Tendenser

Musikpædagogisk Konference 2024 står i år i Nordens tegn. Hvad kendetegner de aktuelle musikpædagogiske tendenser i Norden i disse år? Og på hvilken måde kan vi mest hensigtsmæssigt drage nytte af vores kollektive stræben efter fortsat udvikling inden for dette felt?
Dato
Onsdag den 3. januar 2024
Tid
10.00 — 16.00
Sted
Konservatoriets Koncertsal, Julius Thomsens Gade 1, 1974 Frederiksberg C
Entré
400 kr.

Konferencen tilbyder en platform for diskussioner omkring aspekter som rekruttering, kønsdiversitet, samt udveksling af konkrete praksisser, og den giver samtidig mulighed for indblik i forskellige indsatsområder.

Det primære sprog på konferencen er dansk, men der vil være oplæg og workshops på norsk og svensk. 

Vi ønsker med denne konference at appellere til en bred skare af mennesker, der arbejder med børn, unge og voksne indenfor musikpædagogikken, uanset om det er inden for rytmisk eller klassisk, individuel- eller holdundervisning, og uanset om det omhandler begynder- eller talentniveau.

Programmet for dagen bliver i år med mere fokus på workshops end de tidligere år, og deltagerne vil få mulighed for at dykke ned i emner, der relaterer sig ind i egen praksis. Læs beskrivelse af de forskellige workshops (pdf)

På dagen vil deltagerne have mulighed for at vælge 1-2 workshops efter deres ønsker. Desuden introducerer vi som noget nyt et fagspecifikt netværksmøde, hvor der skabes rum og tid til at tale ind i jeres egne praksisser kollegialt på tværs af musikskolerne og andre institutioner.

Musikpædagogisk Konference er arrangeret i samarbejde mellem Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Rytmisk Musikkonservatorium.

Musikpædagogisk Konference er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal som en del af MusiPæd.

09:00-10:00 Tjek ind og morgenkaffe

10:00-10:30 Fælles åbning af konferencen i Konservatoriets Koncertsal

10:30-10:45 Pause

10:45-12:15 Workshops

12:15-13:00 Frokost

13:00-13:45 Netværksmøde i faggrupper

13.45-14:00 Kaffepause

14:00-15:30 Workshops

15:30-16:00 Fælles afslutning i Konservatoriets Koncertsal

16:00-17:00 Vin og netværk i koncertsalsfoyeren

Læs beskrivelse af de forskellige workshops (pdf)

Workshop 1

Kl. 10.45-12.15

Hvem

 

Barnet i orkestret – orkestermetodik
Annmari og Birgitte tar utgangspunkt i det lekende barnet og deler inspiration til materialer, musikalske værktøy og metoder som passer inn i hele orkesterets årshjul.
Ta med ditt instrument, om du kan, og bli med i musikalsk aktivitet.

 

Annmari Wangin, Musikhögskolan Ingesund og Birgitte Grong, Musikhögskolan Ingesund

 

Stemmer og samsang
Hvad er det særligt fællesskabende ved sang, og hvilke processer og aktiviteter understøtter dette? Vi ser på forskellige fællesskabsvisioner og disses sammenhæng med forskellige kunstneriske og procesmæssige visioner. Hvordan kan arbejdet med den individuelle stemme og sang – og arbejdet med samsang befrugte hinanden? Form: vekslen mellem filosofiske pointer og praktiske aktiviteter

 

Malene Bichel, Rytmisk Musikkonservatorium

 

Spela med hele kroppen
Rytmik är en metod för att undervisa i musik, där man använder rörelse både för att uppfatta och förstå musik och för att uttrycka och gestalta musik. Man växlar mellan olika sinnesmodaliteter och arbetar medvetet med både syn- hörsel- och kroppsliga intryck. Undervisningen sker ofta i grupp och har alltid inslag av improvisation och samarbete i olika former. Rytmik kan beskrivas som ett förhållningssätt, ett sätt att arbeta – och detta arbetssätt kan tillämpas på olika åldrar, på olika sorters musik och på olika nivåer från nybörjare till avancerade.
I workshopen kommer vi att prova på olika aktiviteter från boken Spela med hela kroppen.

 

Eva Wedin, Musikhögskolan Stockholm

 

Bære- og væredygtighed i musikundervisningen
Hvordan kan bæredygtighed og væredygtighed tænkes ind i undervisningen?
Mød studerende fra Master i Musikpædagogisk Udvikling, som præsenterer muligheder og afdækker problemstillinger fra musikpædagogikken i praksis lige her og nu. Studerende på uddannelsen, som alle er praktikere, har på uddannelsens første og andet år arbejdet med praktiske projekter i hele DK.
Uddannelsesansvarlig Astrid Elbek fører os gennem denne workshop og rammesætter begreberne.

 

Studerende fra Master i musikpædagogisk udvikling & Astrid Elbek, Rytmisk Musikkonservatorium

 

"Bias og andetgørelse - En guide til at undgå at spænde ben for sine gode intentioner"
Har du nogensinde oplevet at noget som du sagde i bedste mening, fik den stikmodsatte effekt? Måske kan det også være sket, helt uden at du selv har været opmærksom på det. Andetgørelse, er et begreb der kan forklare nogle af de mekanikker i vores sprog og handlinger, som kan være ekskluderende og fremmedgørende over for andre, helt uden at det er vores intention. Er du opmærksom på dine bias og fastholder du mon ubevidst kønsstereotyper og bias, selvom du ønsker det stik modsatte?

Signe Tobiassen, Musikbevægelsen

 

For information om dagens indhold, kontakt Kirsten Juul Seidenfaden: kij@dkdm.dk

Workshop 2

Kl. 14.00 - 15.30

Hvem

 

Dirigenten i arbeid med yngre musikanter
Denne workshopen dreier seg om dirigering som nyttig verktøy for dirigenten. Annmari og Birgitte vil dele ulike dirigeringsteknikker i arbeid med yngre musikanter og bidra til å skape bevissthet rundt kommunikasjon med kroppen og stemmen. De vil også presentere hvordan du kan benytte dirigering som metode for innstudering av musikk gjennom ”Alle dirigerer”. Ta med instrument om du kan.

 

Annmari Wangin, Musikhögskolan Ingesund og Birgitte Grong, Musikhögskolan Ingesund

 

Musikskolen som en del af økosystemet
I de nordiske lande er der i disse år et stigende fokus på musik- og kulturskolen som en samfundsinstitution, der i samarbejde med andre aktører arbejder for at skabe gode opvækstbetingelser for alle børn og unge. I stedet for primært at anskue musikskolen som et led i en musikalsk fødekæde, udvides perspektivet, så musikskolen forstås som en del af et større økosystem for børn og unges kulturelle deltagelse. På baggrund af aktuelle udviklingsprojekter i musik- og kulturskolesektoren undersøger vi i workshoppen denne bevægelse og spørger: Hvad betyder det at se musikskolen som en del af et sådant økosystem?

 

Kim Boesskov, Rytmisk Musikkonservatorium

 

Verdener bliver til i lyd – oplæg ud fra sin Phd om musikalsk skaben med børn
At forstå musikken som noget, vi skaber sammen, og at arbejde skabende med musikken, er den vigtigste indgang til musikalsk læring og til musikalsk dannelse. For i det skabende oplever vi musikkens som tilblivende. Vi oplever, at musikken ikke blot er en ting i verden, vi kan bruge og nyde, men er en måde at være til på, som hører med til at være menneske sammen med andre. Den er noget eksistentielt.
I workshoppen laver vi en lille musikalsk skabende øvelse, og vi taler om pædagogiske tilgange til at arbejde skabende med musik i forskellige sammenhænge.

 

Peter Bruun, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

 

Utveckla språket med musik
Språk och musik är uppbyggda av samma beståndsdelar: rytm, puls, tempo, melodi, betoning, dynamik och klang, och hjärnan processar språk och musik på samma sätt. Om vi tränar oss att lyssna, urskilja och laborera med dessa parametrar påverkas både den musikaliska utvecklingen – och den språkliga.
I workshopen kommer vi kortfattat gå igenom grunderna för läs- och skrivutveckling, lära några sånger och prova på olika aktiviteter från boken Utveckla språket med musik.

 

Eva Wedin, Musikhögskolan Stockholm

 

"Bias og andetgørelse - En guide til at undgå at spænde ben for sine gode intentioner" (denne workshop er ens med workshop 1)

Har du nogensinde oplevet at noget som du sagde i bedste mening, fik den stikmodsatte effekt? Måske kan det også være sket, helt uden at du selv har været opmærksom på det. Andetgørelse, er et begreb der kan forklare nogle af de mekanikker i vores sprog og handlinger, som kan være ekskluderende og fremmedgørende over for andre, helt uden at det er vores intention. Er du opmærksom på dine bias og fastholder du mon ubevidst kønsstereotyper og bias, selvom du ønsker det stikmodsatte?

Signe Tobiassen, Musikbevægelsen

 

Tilmelding til Musikpædagogisk Konference

Tilmeld dig her: https://dkdm.nemtilmeld.dk/106/

I tilmeldingen beder vi ikke om navne på deltagerne, men hver musikskole har mulighed for at købe det antal billetter, som de har brug for.

Tilmeldingsfristen er søndag d. 10. december kl. 23:55. Efter tilmeldingsfristen, modtager bestilleren et brev med praktisk information, der skal sendes ud til deltagerne før dagen.

Tilmelding til workshops

I år behøver deltagerne ikke tilmelde sig workshops på forhånd. På dagen tilmelder man sig de workshops man vil deltage i via en QR-kode. Tilmelding vil ske efter først-til-mølle-princippet.

Særlige diæter eller allergier

Ift. forplejning sørger vi for vegetariske, veganske, glutenfri og laktosefri alternativer. Hvis du har andre allergier vi skal tage hensyn til, så skriv til Louise Ring Hansen: lhr@dkdm.dk