Den gode fortsættelse

Download Den Gode Fortsættelse her

En samtalebog, der belyser og perspektiverer praksisviden i forhold til guitarelevens videre udvikling med instrumentet fra de første år og op til MGK/konservatorieniveau.

BAGGRUND

Elevgruppen på mellemstadiet er en meget stor og kompleks størrelse, der strækker sig lige fra de relativt uinteresserede, hvor progressionen er langsom og arbejdsindsatsen svingende, til dem der har ambitioner om at gøre karriere inden for musikken.

Det er dermed altafgørende, at læreren er i stand til at varetage en lang række forskellige interesserer, samt at skræddersy differentierede læringsforløb, der tager hensyn til elevernes behov, ønsker, livsomstændigheder mm.

KONTEKST & POTENTIALE

I et fag som det musikpædagogiske, hvor man arbejder så intenst og differentieret med den enkeltes udvikling, er det paradoksalt nok mange guitarlæreres opfattelse, at der er meget sparsom tradition for organiseret videndeling og kompetenceudvikling. Mange føler sig alene i deres arbejde, ligesom muligheden for instrumentalfaglig sparring kan synes relativt begrænset; i bedste fald er den afhængig af kolleger på den skole, hvor man er ansat, og i de tilfælde, hvor omstændighederne ikke er til det, kan den desværre være helt fraværende i det daglige.

Den formelle såvel som den uformelle samtale om praksis mangler med andre ord, og det betyder, at langt størstedelen af landets guitarlærere gør sig sine egne erfaringer.
Disse erfaringer udmønter sig i en egen praksis, der ganske vist har en masse tilfælles med fagkollegernes rundt omkring i landet, men som alligevel rummer et utal af nuancer, som andre ikke får glæde af.

I Den Gode Fortsættelse samles nogle af disse erfaringer og spejles i hinanden.
Projektet vil bidrage til udviklingen af fagområdet ved at
give en lang række helt konkrete forslag til, hvordan undervisning på mellemstadieniveau kan gribes an og videreudvikles. 

METODE OG FORM

Grundlaget for Den Gode Fortsættelse er interviews mellem 9 guitarlærere fordelt i 3 grupper – én i Sydjylland, én på Sydsjælland og én i Københavnsområdet. 

Bogen er en sammenskrivning af disse tre samtaler, hvor stoffet er delt ind i kapitler med hver sit tema. Den Gode Fortsættelse vil altså dels kunne læses fra ende til anden, dels bruges som opslagsværk om specifikke emner.

PERSPEKTIV

I et større perspektiv er Den Gode Fortsættelse den anden af 3 bøger, som beskæftiger sig med guitarundervisning fra den allerførste lektion til niveauet lige under konservatoriet.

Første del, Den Gode Start (2021), handler om undervisning af elever på begynderstadiet, og Det Gode Fællesskab (2023) afslutter trilogien ved at sætte fokus på læringsmiljøer, sammenspil, sociale arrangementer mm.

Samlet set præsenterer denne trilogi en række helt konkrete metoder til, hvordan en solid og alsidig undervisningspraksis kan skrues sammen. De kan bruges som inspiration til at skærpe og udvikle egen praksis, som et forlæg for oprettelsen af nye tiltag – fx opstart af et orkester – samt som en indføring i det pædagogiske fag for studerende uden forhåndskundskaber.

MÅLGRUPPER

Konservatoriestuderende og aktive guitarpædagoger på alle erfaringstrin.

PROJEKTETS TIDSRAMME

Efterår 2021 – forår 2022