Interaktive kurser i analyse II

PUV
af Martin Lohse

Baggrund og motivation

Projektets formål er at udvikle online analysekurser på engelsk i konservatoriets Moodle-system som supplement til undervisningen i analyse/formidling på almen teori.

Det faglige indhold i kurserne vil basere sig på allerede eksisterende musikteoretisk viden. Projektets største udfordring bliver derfor ikke faglig udvikling, men i stedet teknisk og ikke mindst udvikling af nye didaktiske redskaber og metoder: Hvilke musikteoretiske emner er velegnede, hvordan kan den studerende tilegne sig emnet bedst muligt, hvilke ’plugins’ skal benyttes, og ikke mindst hvordan skal de benyttes?

Proces og struktur

En vigtig fase i projektet bliver undersøgelse af, hvordan andre konservatorier, både nationalt og internationalt, udvikler og bruger interaktive kurser i musikalsk analyse.

Siden 2018 har jeg været en del af InterMusic, der er et større udviklingsprojekt i EU-regi mellem konservatorierne i Milano, Vilnius og København samt Politechnico di Milano. Projektets hovedformål er at skabe en online platform for ’distance learning’ dedikeret til musikundervisning og musikalsk praksis. I den forbindelse har jeg arbejdet tæt sammen med musikteorikollegaer fra Milano og Vilnius samt tilknyttede eksperter i Moodle systemet etc., og har udviklet et Moodle kursus Function Analysis, hvor de studerende introduceres til og løser interaktive opgaver i funktionsanalyse.

I mit arbejde med software såsom Moodle etc, er det min erfaring, at en stor del af arbejdsprocessen består af at finde løsninger på større eller mindre tekniske problemer der opstår undervejs i processen. Det fletter sig tit sammen med de didaktiske overvejelser; man finder en metode eller får en idé til hvordan et emne interaktivt kan indgå på bedst mulig måde, ved hjælp af små opgaver og brug af diverse ’plugins’ i softwaren, man begynder at putte fagligt indhold ind i de relevante plugins etc., støder på tekniske udfordringer, der så betyder, at man må genoverveje sine metoder og sit mål med kurset. Forhåbentlig finder man en ny løsning, der afprøves, modereres og formes til et brugbart resultat.

I denne proces kan man nemt miste det didaktiske overblik, så det er, for mit vedkommende, vigtigt at jeg undervejs i processen kan reflektere og ikke mindst få feedback fra kollegaer.

Undervejs i processen vil jeg diskutere og reflektere over de forskellige metoder og redskaber, som jeg udvikler undervejs, på fagmøder med mine kollegaer på almen teori; Anders Brødsgaard, Ejnar Kanding og Thomas Solak og ikke mindst med Søren Schauser der underviser i ’Formforelæsning’, da faget på sigt kunne være et oplagt sted at inddrage relevante interaktive kurser i analyse.

Efterhånden som kurserne får en mere færdig form, skal de afprøves på de studerende, hvis feedback vil være helt essentiel i den videre proces. Jeg forventer desuden at projektet skal præsenteres på et FOKU inspirationsmøde eller lignende undervejs i forløbet, hvorved jeg forhåbentlig kan få vigtig feedback fra en større forsamling af lærere etc.

Når de enkelte kurser er færdige, vil de i første omgang blive inddraget i min undervisning på almen teori. Målet med kurserne er at de kan blive et supplement til den generelle undervisning i almen teori; analyse/formidling samt formforelæsning.

Resultater

Projektet vil skabe nye undervisningsredskaber, der vil bidrage til en mere varieret undervisning i musikteori, og som vil give studerende med lovligt fravær muligheden for at kunne følge med i undervisningen.

Med udgangspunkt i onlinekurset Funktion Analysis udvikles nye redskaber til online analyser, hvor den studerende dels, kan tilegne sig de vigtigste begreber og metoder i værkanalysen, dels kan afprøve dette i praksis. I den forbindelse skal der udvikles nye interaktive redskaber samt didaktiske metoder, der inkluderer den interaktive læring i den almindelige undervisning

Kurserne vil blive korte og koncentrere sig om ét emne ad gangen, med fokus på tilegnelse af konkret viden og løsning af opgaver fremfor den fortolkende analyse. Derved bliver online kurserne et vigtigt supplement til den almindelige undervisning, der i højere grad vil kunne fokusere på fortolkning af værkerne, på baggrund af den konkrete analytiske viden fundet i de pågældende værker.

Dokumentation og formidling

Den naturlige formidling af projektet er som interaktive kurser på konservatoriets intranet. Projektet vil desuden kunne præsenteres i diverse FOKU forums, samt for potentielle internationale samarbejdspartnere.

Som afslutning på projektet, forventer jeg at lave en mundtlig ’interaktiv’ præsentation og/eller samle projektet og mine refleksioner i en kortere tekst.

Samarbejdspartnere

Lasse Laursen, Det Jyske Musikkonservatorium

Projektets tidsramme

Efterår 2020-forår 2022