At stå i det åbne

"Musik og filosofi er søskendepar" - Finn Thorbjørn Hansen

Der i disse år en stigende interesse for at anskue musikpædagogik (og musikerskab i det hele taget) i en mere filosofisk optik i erkendelse af, at ”musik og filosofi er søskendepar” (citat: Finn Thorbjørn Hansen). De samme tanker finder man også hos den hollandske uddannelsesforsker, professor ved Edinburgh Universitet, Gert Biesta og den danske professor i anvendt filosofi (Aalborg universitet) Finn Thorbjørn Hansen. Disse tanker afspejlede sig også her på DKDM ved, at man inviterede hhv. Gert Biesta og Finn Thorbjørn Hansen som keynote speakere ved de to konferencer ”Kunstuddannelserne og fremtidens kulturliv” 29.10.22 samt Musikpædagogisk Konference 3.1.2023

I mit projekt vil jeg videreudvikle og omsætte de teorier (bl. a. Finn Thorbjørn Hansen: ”De fire stemmer” og Karl Heinrich Ehrenforth og Christoph Richter: ”Den didaktiske interpretation”) som danner grundlag for dette mere filosofisk baserede syn på pædagogik (og musikerskab), til en pædagogisk praksis, hvor begreber som undring og undringsfællesskaber i højere grad er udgangspunktet, således at undervisningssynet drejer fra at være ”noget, nogen lærer nogen”, til  at vi sammen ”undersøger tingenes grund” (citat FTH) – og at viden, færdigheder og erkendelser således vokser op ”nedefra” i et dialogbaseret undringsfællesskab i stedet for at blive ”hældt på oppefra”.

Mit mål med projektet er således både at formidle de nævnte teorier - og især at omsætte teorierne til en pædagogisk praksis, som kan bruges konkret, både i undervisnings – og i selvrefleksionsrum. Dette vil efterfølgende blive afprøvet i mere praktisk betonede workshops, hvor der vil blive arbejdet med at implementere den filosofiske tilgang til pædagogik i praksis, (bl.a. ved arbejde med ”sokratiske dialogformer”, samt ”undringskompasset” som en konkret dialogmodel til at fremme undrings- og fællesskabende dialoger generelt).

En vigtig del af projektet vil være sparring med min refleksionspartner Peter Bruun, som også arbejder med filosofi og musikpædagogik, og projektet vil manifestere sig på forskellige måder: dels i skriftligt materiale i form af en introduktion til en pædagogisk praksis, hvor den filosofiske tilgang til pædagogik formidles og omsættes til at kunne bruges enten i undervisningssituationer eller som afsæt for egen læring i øveprocesser, dels i workshops for alle studerende og interesserede kolleger, samt specifikt for pædagogiklærere. Endelig vil der være en præsentation af hele projektet på et FOKU inspirationsmøde.